Sponsoreret indlæg
På mange måder er computerspil i dag blevet større end Hollywood – i hvert fald på budgetterne. Et computerspil var engang et kulturelt produkt, som blev udviklet af mindre firmaer og af en begrænset gruppe af udviklere. I dag er udvikling af computerspil drevet af enorme budgetter og op til flere leverandører, der leverer delelementer af det samlede produkt. Deraf kan et computerspil koste langt mere end en biografbillet, men omvendt er der også langt flere timers underholdning i et gængs computerspil.
Så er computerspil-industrien ved at blive det nye Hollywood? Er de to brancher blevet konkurrenter om kundernes opmærksomhed? Eller er de to vidt forskellige kulturelle udtryksformer, som også kan gavne hinanden?
Nye krydsninger mellem film og computerspil
Det er blevet langt mere udbredt at se flere krydsninger mellem computerspil og Hollywood-film, som er succesfulde. Det var ikke mange år siden, at store film-franchises, såsom Harry Potter, også skulle have et computerspil udviklet til premieren. Disse spil var dog ofte af dårlig kvalitet og var mest af alt produceret som et sekundært produkt til filmen. Det var tydeligt gennem årene, at der ikke blev investeret meget i at lave kvalitet i de dertilhørende computerspil, da det var filmproduktionen der var af vigtighed.
Overgangen fra film til computerspil var dermed i mange af ensbetydende med dårlig kvalitet. Det samme gjorde sig desværre også gældende i overgangen fra computerspil til film. I en årrække udkom der en række filmatiseringer af computerspil, der desværre ikke var anmeldersucceser og som af publikum også blev udskældt løbende. Eksempler herpå er Tomb Raider, BloodRayne og Alone in the Dark . En af årsagerne kunne være, at historierne i computerspil ikke altid var så veludviklede. Computerspil var dengang mindre “filmiske”, og fokuserede dermed mest en dels på spilmekanikken.
Nye krydsninger mellem film og computerspil
Computerspillene er dog i nyere tid begyndt at udvikle langt mere avancerede historier, i takt med at de udviklede sig til større budgetter. Et populært eksempel er HBO-serien The Last of Us, som næsten var en film, man kunne spille. Her kom der for nylig en serie i god kvalitet bygget på denne historie.
Et andet eksempel var Netflix-serien Arcane, som blev anmelderrost og modtog adskillige priser. Der er dermed ved at ske mange ting i overgangen fra computerspil til film. Den nylige succes af Sonic og Mario i biograferne tyder måske på, at denne udvikling er kommet for at blive.