Elever fra folkeskoler i Næstved, Svendborg, Silkeborg, Sønderborg, Frederikshavn og på Lolland skal de kommende måneder være med til at afprøve og evaluere nye tilgange for at fremme børns læselyst. 2. klasserne skal lege med ord, mens 5. klasserne selv skal skabe ord og være med til at forme sproget.

DR Ultra-værten Jonas Madsen og freestyle-rapperen ’Den Lette Gade’ skal lede slagets gang, når 2. og 5. klasserne skal i aktion. Eleverne skal først og fremmest have en sjov og lærerig oplevelse, hvor de leger og eksperimenterer med ord og udvikler sproget. Dernæst skal projektet give indsigter i elevernes erfaringer med den nye læringsform, som samarbejdspartnerne bygger videre på i ’Alle ord tæller’.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Læs også: TV 2 afslører: Nu er der nyt om ‘Sidste tjek ud fra Badehotellet’

Bedste betingelser for læseoplevelser

DR, TrygFonden og en række samarbejdspartnere – herunder CFU, SDU, Bibliotekerne, Enactlab og Trygfondens børneforskningscenter, vil på baggrund af erfaringerne fra 2. og 5. klassetrin i de seks kommuner og den viden, der i forvejen ligger i på området udvikle og afprøve nye indsatser, der kan fremme læselysten – herunder nye metoder, tv-produktioner, spil, læringsmaterialer, events, fysiske materialer målrettet alle danske børn i alderen 1-14 år.

Det er i DR-programmerne som ‘Ultra Gaming’, ‘Klassen’, ‘Hundebanden’, ‘Skab med Ramasjang og Børste-programmerne, at seerne kommer til at opleve indhold, der udspringer af ‘Alle ord tæller’.

– ’Alle ord tæller’ ønsker at få børn til at blive bevidste om alt det, som ord kan, og i sidste ende at læse af lyst – ikke af pligt. Med udgangspunkt i DR’s børneunivers og den viden vores samarbejdspartnere har, skal vi finde nye måder at motivere børn på, der skaber de bedste betingelser for fantastiske læseoplevelser. Alt sammen som et bidrag til at vende den nedadgående kurve for børns læselyst og læseevner, siger Morten Skov, der er chef for B&U i DR.

Det er i DR-programmerne som ‘Ultra Gaming’, ‘Klassen’, ‘Hundebanden’, ‘Skab med Ramasjang og Børste-programmerne, at seerne kommer til at opleve indhold, der udspringer af ‘Alle ord tæller’. (Foto: © Agnete Schlichtkrull)

Fokus på ord – ikke på læsning

Mange børn forbinder læsning med noget, der er kedeligt og noget, som voksne synes, er vigtigt.

– Vi har spurgt 130 børn i alderen 9-12 år, og deres melding er klar: De forbinder læsning med pligt og tvang. Børnene fortæller også, at voksnes krav til, hvad der tæller som ”rigtig” læsning, er med til at dræbe læselysten, siger Mette Nissen, projektleder hos Centralbibliotekerne, Aalborg.

I ’Alle ord tæller’ ønsker samarbejdspartnerne at navigere udenom tvang og pligt og i stedet for at tage udgangspunkt i børnenes liv og miljø, som det ser ud lige nu. Alle børn kender ord, alle børn bruger ord, og ord kan man både lege med og skabe værdi med – og derigennem håber parterne at øge interessen for læsning.

Læs også: ‘Først til verdens ende’-deltager afslører: Benyttede sig af smart finte

– Ord er nøglen til viden, oplevelse og kommunikation. Ord og læsning hænger uløseligt sammen. Ord kan afkodes, forstås og fortolkes af læseren og bruges til at skabe, formidle og udfordre vores viden og fantasi. Ord som nøglekomponent i projektet skaber et stærkt fundament for at udvikle børn og unges forståelse af, hvad ord kan bruges til. Så de oplever, hvordan deres sproglige kompetencer kan engagere og inspirere dem på nye måder og dermed i sidste ende forhåbentligt tænde eller øge deres læselyst, siger Ann-Birthe Overholt Nicolaisen fra Center for Undervisningsmidler (CFU).

Læringsmaterialer for dansklærere

Eventet i 2.- og 5. klasserne består af en række poster, hvor børnene skal lege med og skabe ord. For at klæde eleverne bedst muligt på til at deltage i aktiviteterne på dagen har DR Skole udviklet læringsmaterialer til dansklærere og læsevejledere i indskolingen og mellemtrinnet, der skal anvendes op til eventet, og som giver eleverne en forståelse for de poster, de skal ud på. Efter eventet bliver læringsmaterialet tilpasset, så alle skoler kan gøre brug af det i undervisningen, og på den måde kan legen med ord fortsætte i alle landets 2. og 5.-klasser. Det første læringsmateriale ligger klar netop nu og kan hentes her dr.dk/lær

Tourplan for ’Alle ord tæller’

  • •30. april: Næstved, Grønnegade Kaserne Kulturcenter
  • •3. maj: Svendborg, Tåsingehallen
  • •16. maj: Lolland, Maribo Hallerne
  • •23. maj: Silkeborg, Gødvadhallerne
  • •30. maj: Sønderborg, Skansehallerne
  • •4. juni: Frederikshavn, Arena Nord

For yderligere information om ’Alle ord tæller’ dr.dk/alleordtæller