Nu kan den populære iværksætter glæde sig over, at det nu sker for første gang.

For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.

Det oplyser BESTSELLER A/S i en pressemeddelelse.

Da den danske serieinvestor og iværksætter Jesper Buch sidste år åbnede Jesper Buchs Iværksætterakademi i samarbejde med Niels Brock, var det med ambitionen om at bygge bro mellem erhvervslivet og de studerende. På studiet får eleverne nemlig en ungdomsuddannelse ud over det sædvanlige med en særlig dannelsesrejse og grundlæggende viden udi iværksætteri og entreprenørskab.

Læs også: Ærlig Sofie Linde: Det savner hun ikke ved ‘X Factor’

De lærer blandt andet at lægge realistiske budgetter, tale med investorer og lave koldt kanvassalg. Og gennem et nyt samarbejde med det danske BESTSELLER-ejede modebrand SELECTED FEMME/HOMME, får et hold studerende nu også mulighed for at koble teori med praksis, når de gennem to måneder skal drive deres egen fysiske butik og forhandle SELECTED produkter, som de selv har været med til at designe.

Samarbejdet med SELECTED startede med en workshop tilbage i november 2023. Her fik de unge iværksættere efter en række oplæg fra modevirksomheden til opgave at udvikle et koncept, der tog hensyn til ikke blot design, målgruppe, budget og marketing, men også en fysisk butik og driften heraf.

Efter flere måneders workshops og sparring med både SELECTED og serieinvestoren Jesper Buch selv står eleverne nu klar med deres eget butikskoncept og en række specialdesignede SELECTED-produkter, som sælges eksklusivt i butikken frem til juni. Gennem de næste to måneder skal eleverne selv stå for butiksdriften og marketing-relaterede opgaver for at give dem en autentisk oplevelse af hverdagen i detailhandel. En erfaring, som ifølge deres mentor, Jesper Buch, er ganske uvurderlig.

Læs også: Vidste du det? Så lang tid tager det at indspille ét afsnit af ‘Badehotellet’

”Ved at lære – first hand – hvordan man driver en butik, giver vi de unge en unik chance for at integrere faglig viden og praktisk erfaring under deres uddannelse. Det her er ikke kun en uddannelse på papiret. Det er en uddannelse for livet,” siger Jesper Buch, som agerer mentor for de studerende gennem forløbet.

Modevirksomheden SELECTED, som driver mere end 35 butikker i ind- og udland, har foruden en række workshops med deres design-, retail- og social media-ansvarlige også bidraget med produktion af de produkter, eleverne skal forhandle i butikken. Og nu hvor eleverne tager hul på næste kapitel af forløbet med butiksdrift, er SELECTED fortsat med på sidelinjen som sparringspartnere og med økonomisk støtte til markedsføringen, så eleverne har mulighed for at eksperimentere og erfare, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

”SELECTED har været sindssygt gode til at hjælpe de unge iværksættere på vej ved at give dem en mulighed for at lave RIGTIGE varer, med en RIGTIG omsætning og RIGTIGE kunder. Det betyder alverden for vores elever, at de får praktisk erfaring,” fortsætter Jesper Buch.

Læs også: Shannen Doherty med hjerteskærende melding: Forbereder sig på døden

Projektet er blevet til i et samarbejde mellem SELECTED, Niels Brock, Jesper Buch og ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan A/S, som lægger butikslokaler til pop-up forretningen i Løngangstræde i det centrale København. Og fælles for de mange parter, der er indgået i samarbejdet, er stoltheden af at kunne bidrage til uddannelsen af Danmarks ungdom.

“Jeg synes, det er fantastisk, at Niels Brock sammen med Jesper Buch giver eleverne muligheden for at få så lærerig en oplevelse fra det virkelige erhvervsliv. Der ligger utrolig meget læring i blot at komme i gang, lære af sine fejltagelser og så gøre det endnu bedre. Beslutningen om, at SELECTED skulle understøtte elevernes første erfaringer med iværksætteri, var derfor også nem for os, og afspejler netop den ånd, vi lever efter internt i SELECTED,” siger Daniel Mayer, Brand Director hos SELECTED.

Besøg pop-up butikken fra den 5. april kl. 11.00 på Løngangstræde 20, st. th. i det centrale København.