Den kendte tv-vært har afsløret, hvordan hun begik en fejl, der endte med at koste hende 620.000 kroner.
Countryfile-vært Helen Skelton har afsløret, hvordan hun mistede 70.000 pund, hvilket svarer til ca. 620.000 kroner, da hun blev svindlet af via et telefonopkald i 2019.
Ifølge den 38-årige tv-vært blev hendes penge stjålet, efter at hun havde svaret på et par ‘sikkerhedsspørgsmål’ i telefonen. Hun troede nemlig, at hun talte med sin bank, skriver LADbible.
Den chokerende hændelse har gjort hende bange for, hvordan hun skal beskytte sin børn mod den svindel, der i dag foregår på nettet.
Men Helen håber nu, at hendes involvering i en Lloyds Bank-kampagne kan øge bevidstheden omkring sikkerheden på internettet, så hun kan hjælpe unge mennesker til at begå samme fejl, som hun begik for tre år siden.
“Jeg mener… Selv som voksen er det så nemt at blive offer for en bedrager,” sagde hun for nylig i en story på Instagram.
“Jeg har gjort det – det er sket for mig. Det får dig til at føle dig virkelig dum. Men det er sket for så mange mennesker, der ikke er dumme.”
Hendes samarbejde med Lloyds Bank har til formål at øge bevidstheden om banksvindel, og skal ‘give forældre og børn de nødvendige værktøjer til at spotte og stoppe svindlere’.
Helen, der tidligere har været på Blue Peter, har promoveret kampagnen på sin Instagram-profil.
“Jeg kender personligt smerten ved at blive snydt, så det er utrolig vigtigt for mig, at mine børn er rustet til at kunne spotte en fidus – selv i et tilsyneladende harmløst miljø i et videospil,” skrev hun på det sociale medie.
Helen fortalte historien om, hvordan hun selv på snydt i mere detaljeret form på ITV’s Lorraine-show tidligere på året. Her forklarede hun, at hun blev narret til at svare på sine sikkerhedsspørgsmål.
“Jeg blev ringet op af banken, der fortalte, at der var sket noget mistænkeligt med min konto,” sagde BBC-værten.
“En uge senere var 70.000 pund væk. Helt væk. Og det var bare et par spørgsmål over telefonen.”
“Du stiller ikke spørgsmålstegn ved din bank. Vi taler ikke om små gamle damer, der er ofre, der ikke forstår internettet. Det er en meget naiv antagelse.”
Selvom hun utvivlsomt er rystet over hændelsen, forklarer hun nu, hvordan hendes største bekymring er at holde sine børn sikre i lyset af stadig mere sofistikeret og omfattende online-svindel.
“Forestillingen om, at han chatter med sine kammerater online, skræmmer mig lidt,” sagde Helen om sit ældste barn.