Det er ikke længe siden at TV 2 udgav en dokumentar med navnet ‘Den bitre smag af Michelin’.

Dokumentarer viser, hvordan arbejdsforholdene er på flere af landets fineste restauranter, og for at sige det mildt er de ikke i top.

TV 2’s portrættering af forholdene er dog noget, der har skabt et større drama, da ejeren af Kiin Kiin, Henrik Yde, mener, at TV 2 ikke viser sandheden, men maler et grimt billede af restauranten på et falsk grundlag.

I et længere opslag på Facebook beskriver han, at dokumentaren består af ‘journalistiske fejl og direkte løgne’, som han har flere eksempler på:

“De udenlandske ansatte i programmet får ikke betaling for overarbejde. Dette er forkert og vi har overfor TV2 dokumenteret, at al overarbejde er udbetalt”, skriver han blandt andet.

Henrik Ydes dokumentation er ikke vist i programmet, og han skriver tilmed i opslaget, at han er chokeret over dokumentaren, der ifølge ham ikke viser et retvisende billede af branchen og restauranten:

“Vi er oprigtigt rystede over TV2’s manglende ønske om at afdække sandheden, når fakta og dokumentation udelades, for at kunne holde fast i en allerede formuleret journalistisk vinkel. Det er stærkt bekymrende for ikke bare vores virksomhed og branche, men for alle danske virksomheder, som ubegrundet kan blive hængt ud i et landsdækkende medie som TV2.”

SE og HØR skriver, at TV 2 ikke kryber til korset i forhold til Henrik Ydes kritikken af dokumentaren. 

TV 2 holder fast i, at ejerne under udarbejdelsen af dokumentaren er blevet informeret omkring beskyldningerne, og at de har haft mulighed for at stille op til interview.

Du kan læse hele Henrik Ydes opslag lige her: