Mattel, firmaet bag Barbie, har lanceret en Barbie-dukke med Downs syndrom. Den er en del af deres Fashionistas-kollektion.

Dukken er udstyret med tilbehør og detaljer, der repræsenterer Downs syndrom og er allerede udsolgt. Forældre til børn med Downs syndrom og repræsentanter for samfundet er begejstrede og ser det som et skridt i den rigtige retning for inklusion og bevidsthed.

Barbie-dukken er historisk set blevet skabt i mange varianter. Først blev dukken introduceret som en høj, blond og kurvet kvinde.

I dag fås dukken i mange forskellige udgaver. Du kan f.eks. købe en Barbie i kørestol og med forskellige kropstyper og hudfarver.

Det er første gang Mattel, firmaet bag Barbie, lancerer en Barbie med Downs syndrom.

Dukken er blevet lanceret som en del af deres Fashionistas-kollektion, som er en del af Mattels ønske om at hjælpe med at modvirke social stigmatisering gennem leg.

Den nye dukke har en enkelt linje i håndfladen, en krop med en kortere ramme, en længere torso og lav muskeltonus, en ny ansigtsskulptur med en rundere form, mindre ører og en flad næsebro.

Derudover er dukken udstyret med forskellige accessories, såsom en halskæde, som repræsenterer de tre kopier af kromosom 21, der forårsager Downs syndrom. Dukken har også benstøtter, som nogle mennesker med Downs syndrom bærer for at hjælpe dem med at gå.

Barbien er iført en kjole, der er dekoreret med sommerfugle, som er et symbol på Downs syndrom-samfundet.

Både forældre til børn med Downs syndrom og repræsentanter for folk med Downs har udtrykt begejstring for dukken og ser det som et skridt i den rigtige retning for at skabe større bevidsthed om Downs syndrom og inklusion i samfundet.