Afbrydelsen af samarbejdet med ‘Ye’, bedre kendt som Kanye West, koster Adidas dyrt.

Den amerikanske rapprt Kanye West har i stigende grad mistet jordforbindelse. Og nu koster hans vanvid andre formuer i tabt fortjeneste.

Seneste “offer” er skoproducenten Adidas.

Adidas står til at miste 1,2 milliarder euro i indtægter i 2023 på grund af afbrydelsen af samarbejdet med Ye, der tidligere var kendt som Kanye West.

Beløbet svarer til omkring ni milliarder kroner.

Det oplyser den tyske sportstøjsgigant torsdag i en meddelelse om forventningerne til året.

Adidas har i mange år solgt en kollektion af sko og tøj under navnet Yeezy, der er afledt af Yes navn.

Samarbejdet blev i oktober 2022 afbrudt, efter at Ye blandt andet havde fremsat udtalelser, der af mange blev opfattet som antisemitiske.

Allerede tidligere havde Adidas besluttet at gennemgå samarbejdet, efter at Ye ved et modeshow i Paris bar en T-shirt med teksten “White lives matter”.

Udtrykket er den amerikanske højrefløjs kontroversielle svar på bevægelsen “Black lives matter”, der kæmper for sortes rettigheder.

Adidas ligger stadig inde med et stort lager af Yeezy-produkter. Ifølge virksomheden overvejes det fortsat, om det kan sælges under et andet navn.

Derfor forudsætter tabet på ni milliarder kroner, at Adidas ikke sælger kollektionen.

Driftsresultat vil ligeledes blive negativt påvirket med 500 millioner euro.

Det svarer til omtrent 3,7 milliarder kroner.

“Tallene taler for sig selv. Vi præsterer i øjeblikket ikke, som vi skal,” siger Adidas’ administrerende direktør, Bjørn Gulden, i meddelelsen.