Danskeren står overfor stort dilemma, før hver etapestart
Jonas Vingegaard satte i den grad streg under, at han i øjeblikket er i bedre form end slovakken Tadej Pogacar. På femte etape af Tour de France satte Jonas Vingegaard Pogacar med hele et minut og fire sekunder, og i dag har den danske tourvinder igen gode chancer for at tage tid på sin konkurrenter, da to bjerge skal bestiges.
Formen er dog ikke det eneste, der er væsentligt i Tour de France, det er det helt rette udstyr også.
Når Jonas Vingegaard skal starte på en Tour-etape, er der et stort valg han skal tage. Hvilken af de to cykler skal han køre på i dag.
Skal han køre på sin aerocykel eller sin bjergcykel? Dette valg er baseret på nøje beregninger og har stor betydning for hans præstation. Det skriver Feltet.dk.
Han skifter mellem to forskellige cykler afhængigt af etapens karakter.
Hans aerocykel er designet til at opnå maksimal fart. Den er kendetegnet ved bredere rør, der hjælper med at lede vinden omkring cyklen mest effektivt. Dette design resulterer dog i en højere vægt, typisk 10% mere end bjergcyklen.
Bjergcyklen, derimod, er lettere og designet til at give komfort og letvægtsfølelse, når rytteren skal overvinde stigninger hurtigst muligt. Da hastigheden er lavere på opstigninger, er vindmodstanden mindre, og derfor er det mindre vigtigt, at cyklen er aerodynamisk.
I dette års Tour de France har Vingegaard primært kørt på sin aerocykel, hvor han prioriterer de aerodynamiske fordele over den lette bjergcykel. Ifølge Jean-Paul Ballard, en ekspert i aerodynamik, er aerocyklen omkring 30 watt hurtigere end bjergcyklen ved 50 kilometer i timen. Dette gælder dog kun for cyklen alene. I feltet er vindmodstanden halveret, hvilket betyder, at man sparer 15 watt.