Til efteråret præsenterer DR ’Løvens Hule Junior’ for hele familien. Her kan de medvirkende børn udleve drømmen om at præsentere nye og opfindsomme idéer og få sparring fra professionelle iværksættere undervejs. Fra i dag kan alle 10-17-årige ansøge om at medvirke i det nye program, ’Løvens Hule Junior’.

Fremtiden tilhører børnene. I ’Løvens Hule Junior’ er det blevet børnenes tur til at få taletid og gøre plads til store og små opfindelser og ideer set fra børnenes perspektiv. De medvirkende børn i programmet skal præsentere deres påfund overfor en bred skare af iværksættere, som ved, hvad der skal til for at føre sin idé ud i livet.

Det oplyser DR i en pressemeddelelse.

Fokus er på ’mentorskab’ – ikke på investeringer

I ’Løvens Hule’ handler det om investeringer. I ’Løvens Hule Junior’ er fokus på mentorskab. Men der er mulighed for at uddele stipendier for at støtte og realisere iværksætteres ideer. – Ideer og drømme kan blive til virkelighed, hvis man tror på dem og får den rigtige inspiration, hjælp og sparring med på vejen. Der er ingen, der er bedre end børn til at finde på, og i ’Løvens Hule Junior’ er det netop opfindsomhed og skabertrang, der bliver hyldet, siger B&U-chef i DR Morten Skov.

Flyvefærdige idéer kræver hårdt arbejde

Børn bliver ofte eksponeret for, at der er en genvej til rigdom og luksus – ikke mindst på sociale medier. – I ’Løvens Hule Junior’ vil vi gerne give børn et realistisk billede af, hvad det kræver at udvikle en langtidsholdbar idé, som på sigt kan klare sig i et marked. Det er ikke nemt at tjene penge hurtigt – det kræver hårdt arbejde, mod, opfindsomhed og vedholdenhed og med ’Løvens Hule Junior’ vil DR gerne være med til at gøre børn bevidste om, hvad det kræver at gøre sin idé flyvefærdig. Forhåbentlig vil programmet inspirere andre til at kaste sig ud som unge entreprenører, siger Morten Skov.

’Løvens Hule Junior’ hylder børns opfindsomhed og skabertrang (Foto: © Per Arnesen)

Et støttende miljø med plads til fejl

Programmerne bliver skabt i et trygt og støttende miljø, hvor børn kan udforske deres potentiale indenfor kreative tanker og innovative idéer. Der er også plads til at begå fejl. Børnene vil blive klogere på de faser og elementer, som et produkt gennemgår på sin vej fra idé til produkt – herunder idéudvikling, markedsføring, økonomi.

Tilmelding til ‘Løvens Hule Junior’

Hvis der går børn rundt derude, som interesserer sig for at opfinde ting eller går med iværksætterdrømme, så er chancen der nu i ’Løvens Hule Junior’, der sendes på DRTV og DR1 lørdag aften til efteråret. Der er ingen penge mellem børnedeltagerne og løverne, som vi kender det i ’Løvens Hule’ for voksne.

’Løvens Hule Junior’ vil have en vært og løver i panelet. DR glæder sig til at afsløre navnene på løverne senere på året. Tilmelding til ’Løvens Hule Junior’ kan ske fra i dag via dr.dk/løvenshule.

‘Løvens Hule’ blev lanceret i 2001, som ’Tigers of Money’ i Japan, skabt af Nippon TV. Formatet blev senere tilpasset som ’Dragon’s Den’ i 2005 i Storbritannien, og showet havde premiere i USA som ’Shark Tank’ i år 2009. Formatet er nu blevet produceret i over 50 lande og distribueres internationalt af Sony Pictures Television.