Her er sandheden om komikerkongens exit fra Teltet på Bakken, som er baggrunden for op- og nedturene i TV 2-føljetonen.

Dirch Passer er stadig den største legende i dansk komik. Han døde som bare 54-årig i 1980.

I TV 2-serien “Dansegarderoben” udspringer hele dramaet af, at Dirch Passer forlader Cirkusrevyen før sæsonen i 1975.

Billetsalget daler, så Preben Kaas er frustreret over den pressede økonomi, og stemningen bærer præg af, at det ikke er det samme uden publikumsmagneten Dirch.

Preben Kaas og Dirch Passer var gode venner, og det var derfor også ekstra svært for Preben Kaas, da Passer forlod Kaas’ Cirkusrevy.

Sådan var det også i virkeligheden.

Hr. Passer havde været trækplaster i Cirkusrevyen siden 1967.

Han skulle bare vise sig på scenen, så var folk flade af grin – og var hans ansigt på revyplakaten, så var det næsten en stensikker succes på forhånd.

“Op og då” eller “Hoppegyngen” var et af Dirchs største glansnumre. Han optrådte med det i Cirkusrevyen i 1974, og historien lyder, at Dirch var hjemme hos Preben Kaas, mens dennes søn (Nikolaj Lie Kaas) sad i en hoppegynge, og heraf opstod idéen til revynummeret.

Midt i skilsmisse

Dirch vidste, at der var store forventninger til ham, og det var ofte et nærmest umenneskeligt pres.

Han ville ikke skuffe publikum, og blev usikker på, om han nu slog til.

Alle steder han bevægede sig hen, var alles øjne rettet mod ham – og folk forventede hver gang, at Dirch var sjov.

I 1975 lå han oven i købet i skilsmisse med hustruen Hanne, og havde desuden allerede fundet ny kæreste i den unge Bente Askjær.

Især det ønskede Dirch dog ingen offentlig opmærksomhed omkring – men alle vil have billeder af ham og Bente.

Fred i Vestjylland

Dirch mærkede presset på flere fronter – og derfor var det kærkomment, da den driftige jyske impresario Ernst Trillingsgaard lokkede stjernen til Holstebro-Revyen, mod at Trillingsgaard fandt et sommerhus helt ude ved vandet, hvor Dirch kunne bo, og hvor ingen vidste, at han boede.

Passer spillede med i Holstebro-Revyen i 1975 og ‘76.

Steffen Holm, som var belysningsmester under Dirch Passers tid i Holstebro Revyen husker, hvordan revystjernen over dem alle, nød at være i Vestjylland.

– Jeg tror, det betød rigtig meget. Han gav flere gange udtryk for hvor dejligt, det var her.

Når han trak sig tilbage her, var han bare sig selv. Det kunne han jo ikke være i København, har belysningsmesteren fortalt til TV Midtvest.