Influencerens seneste samarbejde er bestemt ikke havnet i god jord hos alle.
Helsingør Stift bryder nye veje i kampen for at øge antallet af dåbshandlinger, ved at kaste sig ud i et usædvanligt samarbejde med influencere – en strategi der har vakt både opsigt og debat.
For første gang nogensinde har kirken besluttet at investere 150.000 kroner i en influencer-kampagne, med det formål at inspirere flere til at vælge dåben for deres børn.
Annemette Voss, vinder af ‘Den Store Bagedyst’ og nu influencer, er en af de fire udvalgte stemmer, der deler deres personlige beslutning om dåb på de sociale medier.
Hendes første opslag, en fejring af sin datters dåb komplet med kage og bobler, er allerede blevet mødt med både opbakning og kritik.
“Jeg har vurderet, at budskabet passer ind på min platform. Min opgave er at starte en samtale – ikke at missionere,” forklarer Voss til B.T., om hvorfor hun valgte at indgå i samarbejdet.
Ikke alle ser dog positivt på denne nye tilgang. Marie Høgh, en præst, har udtrykt sin bekymring i Aftenshowet, hvor hun kritiserer kirken for at “alliere sig med den allermest kommercielle, manipulerede og åndløse kraft”. Ligeledes stiller kommunikationsrådgiver Anna Thygesen spørgsmål ved Helsingør Stifts beslutning, som hun finder “problematisk”.
Midt i debatten står biskop Peter Birch, der forsvarede kampagnen over for B.T.
“Det er ikke et spørgsmål om at købe medlemmer, det er et spørgsmål om at bringe andre stemmer ind i samtalen,” siger Birch, adresserende kritikken omkring anvendelsen af kirkeskat til finansiering af kampagnen.
Ifølge Birch er målet med influencer-samarbejdet at starte en dialog med dem, der måske ikke traditionelt ville opsøge kirken.
Debatten om, hvorvidt det er passende at bruge influencere til at promovere dåb, har kastet lys over en større diskussion om kirkes og religionens plads i det moderne samfund. Mens nogle frygter, at dette kunne ses som en kommercialisering af tro, ser andre det som en nødvendig evolution i hvordan kirken kommunikerer sine budskaber.
Helsingør Stift har ikke afvist tanken om at gentage succesen med influencer-samarbejdet i fremtiden.